KLIK DI SINI UNTUK BANTUAN MENGURUSKAN BISNES ANDA.

Thursday, December 1, 2011

Sweet Tooth.... Suka Makan Yang Manis-Manis?

Salam semua....

Kebelakangan ni akak berselera betul bila tengok makanan-makanan yang rasa manis...  Pantang nampak coklat, coklat & coklat..... Adoiii.... Tak sedar diri kalau dah makan.... Semalam gi Tesco, dapat beli donut sekotak... Makan lagiii.... Kalau diikutkan, tah berapa banyak gula dah masuk dalam badan nih....

Masa akak lom kawin, lagi laaa.... Coklat tu mesti/wajib makan... Rasenye dalam sejam tu tak mengunyah coklat memang tak senang duduk dibuatnye... Lagi satu, akak dulu cam ketagih Pepsi... Hari-hari minum Pepsi.....

Alangkah bagusnye kalau semut-semut ni dapat tolong 'menculik' semua makanan-makanan manis yang ade kat umah akak nih.... Hahahaha!!!

Akak teringat masa akak mengandungkan anak-anak akak.... Berat badan akak naik lebih dari 80kg... Paras glukos pun naik gak... pastu tergolong dalam kumpulan ibu mengandung diabetic... Sebab dalam tempoh mengandung akak menghidapi kencing manis....


Letih gak, masa mengandung tu asyik kene pegi klinik, minum air gula pastu cucuk amik darah.... Paling tak suke masa terpaksa minum air gula tu laa, nak muntahh!!!

Semenjak tu, akak tahan diri ni dari makan sesuka hati especially yang manis-manis... Syukur gak setakat ni akak takde la penyakit yang berat-berat tuh... Nauzubillah....

Sekarang ni air masak memang wajib dah bagi akak... Pas bangun dari tido pepagi tu, akak minum air masak 2 gelas... Tujuan die nak flush away semua bahan-bahan yang tak elok dari badan.... Sebelum tido pun akak minum air masak gak 2 gelas....

Pengajarannye, sape-sape yang suka sangat makan manis-manis tu, beringat-ingat la dari sekarang... Jangan sampai dah kene penyakit, baru kelam kabut... Sendiri yang susah.... Akak doakan semua yang bace entri ni selalu sihat & dijauhkan segala penyakit... Doakan untuk kesihatan akak jugak tau...

Ok, jumpe lagi nanti...

Bubbye... Wassalam.... 




Pandangan anda amat dihargai

2 ulasan:

Azhafizah[フィザ] said...

fiza pun suke bende manis cam semut tuuu.kretip akak ni..ade je ideanyer.heee..ok kak,fiza akan pastikan banyak minum air masak ye..

Zar_ita J said...

kretip ker? hehehe... yer Fiza, kene jaga kesihatan, lg2 cam kite ni suka makan yg manis2.... org cakap 'alah, makan sikit jer'.... klu dah selalu sikit pon jadi byk... bila umo dh meningkat nih, jadi risau lak...

Jom baca artikel kat sini plak....

 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

fully designed by :yoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved